mandag 17. februar 2014

Min nordlandskofte

Dette er min nordlandskofte.

Jeg strikket den etter ett gammelt mønster fra 50/60 tallet i garnet Falk

Kan ikke si at det var en enkel sak å strikke etter ett slikt gammelt mønster. For det første så er størrelsene endret,så jeg strikket etter herrestr. Det var minimal beskrivelse av mål o.l. så en bør ha litt erfaring med koftestrikk før en kaster seg ut i gamle oppskrifter. Det er sikkert litt forskjell fra mønster til mønster, men les ihvertfall godt igjennom mønsteret før du strikker.


Jeg tok hemper istedet for knapper, strikket perlestrikk på stolpene og en ekstra liten vri på halslinningen.
Jeg valgte blå farge siden det er bølgemønster i koften og havet er for meg blått.
Jeg ble så fornøyd med resultatet.

Da er det en stund til jeg skal strikke kofte igjen (trur æ).
 Ha en riktig god kveld.

6 kommentarer:

  1. For ei nydelig kofte du har strikket :)
    Fine farger du har valgt også.
    Er det under OL dette er blitt ferdig?
    Du får ha en fin kveld videre..hilsen Birgit.

    SvarSlett
  2. Den var kjempeflott, likte fargene du har valdt :) Ha en fin uke , hilsen Beth

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  4. Deilig - så fantastisk fin kofte du har strikt. Veldig mye arbeid og fin lønn.
    Farger med blå er veldig fint. Jeg gleder meg å se - tusen takk for bildene. Hjertelige hilsen sender deg Viola.

    SvarSlett
  5. Der fant jeg jammen igjen innleggget om Nordlandskofta. Denne husker jeg fra gamle dager da alle gikk med kofte. Nå kommer det igjen for fullt. Et stort og fint arbeid som du kan være stolt av!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg