lørdag 7. desember 2013

Øst samiske votter

Etter at jeg tok kontakt med Sør Varanger museum, fikk jeg sendt dette heftet med øst samiske vottemønster i posten. Heftet er utarbeidet av Nelly Must, som har jobbet mye med å samle strikkemønster. 15 herlige mønster i heftet. Gleden var stor og jeg satte meg ned for å strikke det første votteparet. En omg rett i farge grønn, så en omg slyng som strikkes i rødt og gult. Slyng?????? Jeg har da aldri strikket slyng, hva er det??. Frem med heftet for å studere forklaringen på side en, men uansett hva jeg prøvde så forstod jeg ikke noe av dette. To dager med spekulering, jeg tror jeg drømte om slyngestrikk om natten. Plutselig gikk det ett lys opp, trådene skal hele tiden ligge på fremsiden når jeg strikker og vips så ble det rett. Det var en sann glede å strikke disse vottene. Morsomt å lære noe nytt, mange farger og flott mønster. Jeg må bare bøye meg i støvet for disse fantastisk flinke kvinnene som satt å skapte disse mønstrene og strikkekunsten, gjerne om kveldene i dårlig lys. Ikke hadde de ett mønsterhefte å se etter, men tok det gjerne etter noe som var strikket før eller de lærte nye mønster av andre kvinner.Jeg er så takknemmlig for at noen tar vare på denne kunsten og bringer det videre. Og her er resultatet, mitt første vottepar etter heftet av Nelly Must.
Vottene strikkes i tretråders ullgarn. Her ser dere heftet jeg fikk i posten.
Jeg har også strikket ett par votter som jeg har tovet. Disse er strikket i Easy Sandnes garn.
Så vil jeg bare ønske dere alle en god helg og god adventstid. Klem fra meg.

7 kommentarer:

  1. Nydelige ble de. Du er jammen flink du også. :-))

    SvarSlett
  2. Så flotte votter!!
    Det er morsomt å lære seg noe nytt:-)

    SvarSlett
  3. Så fine vottermønster. Jeg liker veldig.
    Ha en hyggelig adventsdag. Hilsen fra Viola.

    SvarSlett
  4. Så fine de ble ;o) Æ var på foredrag og kurs om øst-samiske votter da det ar strikkefestival her i byen i oktober. Veldig inspirerende!! Og da skjønte æ dette med "slyng"! Morsomt og enkelt ;o)

    SvarSlett
  5. Hei, hei, kor du kjøpte heftet med vottemønstra? Æ har vært på jakt etter samisk vottemønster og datt over bloggen din da æ tilfeldigvis søkte på Oda-kofta, som æ også må si at æ likte godt. I det hele tatt mye å glæde sæ over her inne :)

    SvarSlett
  6. Då har eg kjøpt mønsterhefte og garn. Får bruke nokre timar på å forstå kva slyngstrikking er. Veldig dumt at det ikkje er forklart i heftet. Eg forstår ingenting!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint. Når du strikker slyng skal du ha tråden mot deg og ikke bak som en gjør på vanlig strikking og du strikker med to farger , den siste tråden legges foran den andre og slik bytter du annen hver gang. Altså f.eks rød og blå tråd: strikk en maske med rød, så legger du tråden foran på arbeidet,strikk neste med blå og tråden foran på arbeidet, nå har du begge trådene foran, neste maske rød og du legger den røde tråden foran den blå. Litt vanskelig å forklare, men håper du forstår hva jeg mener. Du kan sjekke på youtub om du finner en forklaring der. Lykke til.

      Slett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg