mandag 26. august 2013

Heklet myntpung

Hei på dere. Min datter kommer ofte med spørsmål om jeg kan strikke, hekle eller sy noe hun trenger. Jeg har prøvd å lære henne å strikke , men nei, dette har hun ikke tålmodighet til, sier hun og det er så kjekt når du kan lage til meg, sier hun. Ja,ja, siden jeg syns det er så kjekt så blir jeg jo ikke uten håndarbeid heller, så da så. Denne gangen ønsket hun seg heklet myntpung. Hun kjøpte selv garnet i den fargen hun ønsket. Siden jeg hadde veskelåser i forskjellige størrelser ble to, en liten og en stor.
Jeg starter med å lage en ring av tråden og hekler 8 fm rundt den og drar i tråden og strammer til. Fortsetter med fm. slik: 1.omg. 2 fm. i hver maske. 2 omg. 2 fm. i hver 3 maske. 3 omg. 2 fm i hver 4 maske. Fortsett slik med å øke en fm i hver økning til du har en rund bund, lik diameteren på veskelåsen. Så hekles det rett opp, til du har samme høyde som veskelåsen. Sett i for. Så syr du den til låsen.
jeg heklet også noen små blomster til pyn på vesken. Her kommer oppskriften på dem: Hekle 4 lm og lag en ring av dem. Om ringen hekles 1 fm, 2 lm 4ggr til det er 5 ggr. 2 omg. 1 lm rundt lm, rundt luftmaskebuen hekles 1fm, 1.lm, 2 st. 2.lm, 2st, 1.lm, 1 fm. gjenta omg ut.
Nå må jeg bare få tak i mer garn for det er andre som også ønsker seg slike punger, så det er bare å hekle flere.

4 kommentarer:

  1. Hei.Disse var kjempe søte:-)Har lyst til å lage noen selv.Har lås som er 8,5 cm og da lurer jeg på om oppskriften blir den samme?hvilken tykkelse bruker du på nålen?Hilsen Iselin

    SvarSlett
  2. Hva mener du med å hekle rett opp?

    SvarSlett
  3. Hei, hvor kjøper du låsene?

    Fra NIna

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg