onsdag 1. mai 2013

Mai og bunader


Vakre mai er endelig kommet. Denne måneden blir bunadene tatt frem og sølvet blir pusset. Her er bilder av bunadene i vår familie. Det første bildet er av min datter og meg. Hun i Nordmørsbunaden og jeg i Finnmarksbunaden Nordmørsbunaden finnes i flere farger og min datter ønsket seg en ny vest som jeg hjalp henne med å sy i fjor.Jeg var i midten av 20 årene da jeg sydde min første bunad, Finnmarksbunaden. For ett par år siden sydde jeg en ny drakt også den fra Finnmark. Flere detaljer fra denne drakten finner du og i ett tidligere innlegg på bloggen min.Jeg ser frem til å se mange flotte bunader denne måneden både i konfirmasjon og 17 mai.Det blir sikkert mange som legger ut bilder av sine vakre bunader og drakter nå fremover tenker jeg. Ha en riktig god 1 Mai feiring alle sammen

9 kommentarer:

  1. Det er så fint med bunad! Og de fra både Nordmøre og Finnmark var skikkelig flotte:) Jeg har Veøybunaden fra Romsdal, og håper jeg greier å presse den på meg i konfirmasjon på lørdag..

    SvarSlett
  2. Nydelige bunader! Kjekt at de kan tas i bruk igjen, men nå får jeg håpe at min ikke har krympa i skapet i vinter. Den jeg har nå er over 30 år gammel så jeg får vel ikke klage i tilfelle.

    Fortsatt fin 1. mai!

    Klem

    SvarSlett
  3. Hei.
    Flotte bilder av dere.
    Det er kjekt å ha bunad når det er 17.mai og konfirmasjoner.
    Min har nok dessverre hatt besøk av krympemøllen.
    Ønsker deg en fortsatt fin dag. :)klem fra Birgit.

    SvarSlett
  4. Nydelige bunader.Jeg har selv en gammel Nordmørsbunad. Har akkurat fått den sydd ut til siste tråd omtrent. Må ikke legge på meg mere. Min vest er knall rød. Liker den godt.
    Klem

    SvarSlett
  5. Nydelige bunader og festdrakt :)

    Jeg har også Finnmarksbunad - med sort stakk :) Jeg synes den er utrolig flott, og sølvet er jo unikt :)

    Kle,. Lene Sofie

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min!
    Så flink du er som syr bunad- flott at du holder tradisjonen ved like! Hørte på radioen her om dagen at det er bekymringer for at slik hånarbeidstradisjon er i ferd med å bli borte her til lands...
    Nydelige bunader dere har, flotte plagg til mange anledninger. Jeg har en nordlandsbunad som er sydd av min bestemor.
    H ei fortsatt fin uke! :-)

    SvarSlett
  7. Den bunaden er bare helt nydelig! Ønsker meg også en sånn en! :)
    du har ikke monteringsanvisning og mønster til broderiet til finnmarksbunaden liggende? :)

    SvarSlett
  8. Hei. Hvor får man kjøpt sømpakke til d3n flotte finmarksdrakta du har?

    SvarSlett
  9. Hei. Hvor får man kjøpt sømpakke til d3n flotte finmarksdrakta du har?

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg