onsdag 27. mars 2013

Tur retur Tustna-Åfjord, Nordmøre-Trøndelag

Vi startet påsken torsdag for en uke siden. Da hadde vi fri og tok turen for å besøke min kjære mamma.Her kommer en liten reise skildring. Første bilde: Vakkert i Aure kommuneVi reiser via Orkanger og tar fergen over til Ørlandet til Fosna halvøya Etter en liten stund passerer vi Bjugn, som blant annet er kjent for sin ishall. Dere ser den på høyre siden i bildet. Jeg syns ikke den er så vakker å se på akkurat, men heldige er dem som har en så stor ishall. Ettermange mil med humpetitten teia, akkurat da var jeg glad det var en stund siden vi hadde spist. Så kommer vi til Åfjorden. Her er det aktiv bygging av kjøpesenter og diskusjonen går høyt. Ikke alle er like glade for at det kommer slike voldsomme bygg som tar vekk den intime skjønnheten sentrum en gang hadde. Før kunne man beskue lakse elven som rant gjennom sentrum, men skal man bli by kommune så må man bygge ut sier de som ønsker det. Mange nye og spennende butikker blir det jo. Men vi skal videre, ut av sentrum ett lite stykke. Og her åpner landskapet seg. Dette føles godt og vi gleder oss til å komme frem. Endelig er vi fremme. Mamma sitter bak gardinen og speider og både mammahjertet og datterhjertet banker og gleder seg til noen dager sammen. Vi koste oss. Jeg kokte grøt og mamma stekte vafler. Hæææ??? sier vel mange, men det er faktisk en gammel skikk både i Trønderlag og på Normøre å spise kald grøt og bakels og det er kjempe godt. Jeg var så heldig å få oppskriften av en venninne og som igjen hadde fått den av en gammel dame. Vi var heldige med været, men har aldri opplevd at isen har ligget i hele fjorden og som dem sier der oppe har det ikke vært så mye is siden 40 tallet. Men dagene går fort i godt selskap og vi må reise hjem igjen. Plutselig oppdaget vi noe som vi trodde var kontroll, men neida, det var jo bare Pelle politibil som var ute og luftet seg Etter noen timers kjøring kommer vi opp på Hemkjølen som åpenbarer seg med flott sol og påskekledde vidder. Det er blitt kveld og reisen nærmer seg slutten. Nå er vi kommet til Tustna igjen og vi får oppleve solnedgangen på vår vakre øy. Takk for følget.

3 kommentarer:

  1. Flott å lese om turen dere hadde til tante og onkel.

    SvarSlett
  2. Jeg ble med på hele turen og gledet meg over gjensynet med Åfjord og "græt og bakels" som vi sier på Nordmøre. Gode saker! Jeg hadde min første lærerjobb i Roan kommune....

    Riktig god påske! Her har vi strålende vær. Er nettopp kommet heim fra strikkekafe. Ellers blir det mye skigåing.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Du e flink du Ann Jorun
    Klem Marit

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg