onsdag 24. oktober 2012

Minner fra Finnmark

I helgen var jeg på besøk hos min mamma. Hun bor i Åfjord i Trøndelag. Vi ble sittende og mimre om Sørøya i Finnmark hvor vi kommer fra.Hun kom frem med en pyntehåndduk som hun broderte da hun var i 20 årene. Dette var en gave til hennes mor og som hang til pynt i stuen hennes. Nå er jeg den heldige eier av det vakre håndarbeidet.
E J står for Elfrida Jensen som var min bestemor. Hun var en utrolig tøff dame som ble enke under krigen og alene med tre barn. Egentlig skulle hennes og min mors historie vært skrevet ned. Jeg blir veldig rørt når jeg hører mamma forteller. Her kommer noen bilder fra øya. Bildene ble tatt for ca 7 år siden da jeg var der sist. Nå kjenner jeg at det snart er på tide å ta en ny tur nordover.
Bildene er tatt på Sørvær. Hver sommer er det fiskefestival der og det er ett yrende liv med besøk av folk fra både innland og utland, alle med samme mål: oppleve storfiskenes rike. På de to siste bildene kan man ane huler i fjellene. Det er det mye av på øya. Under krigen var min familie "huleboere". Folket gjemte seg der under kummelige forhold under krigen før de ble oppdaget og evakuert. Dette er det skrevet om i boken DET GLEMTE FOLKET.
Vi var å prøvde fiskelykken i Makjela, ett av fiskevannene på øya, men fikk ikke noe napp. Men en artig opplevelse med rein som gikk i nærheten hadde vi. Sørøya er Norges fjerde største øy, med en fantastisk natur som er vanskelig å beskrive. Fisken smaker ekstra godt og lufta og fargene er fantastiske. Anbefaler alle å besøke øya.
Dette er kirken på Hasvik. Der ble jeg døpt og der ligger mine forfedre.

2 kommentarer:

  1. Nydelig pyntehandduk! Så er det noe eget med det som er arva og har ei historie. Flotte bilder fra Sørøya og interessant å lese det du forteller! Klart du må nordover igjen, fort vil jeg si.

    Ha en fin onsdagskveld!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så nydelig pyntehåndduk med "sjel og historie"

    Vakre bilder fra "ville og vakre" Sørøya :) Skjønner godt du vil oppover igjen straks :) :)

    PS
    Sønnen min spilte forresten en sesong for Sørøy Glimt ;)

    Klem nordfra

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg