søndag 28. oktober 2012

Husets små skatter

Hei alle sammen. Jeg har vært hjemme hos min kjære far og fått meg Norges glass. Han lurte på hva jeg skulle med disse gamle glassene.Egentlig var jeg heldig som fant noen for han hadde kastet en hel del nå nettopp, sa han. Men vi som blogger og titter inn på andre sine blogger får jo mange flotte tips på hva man kan gjøre med slike flotte glass. Her kommer mitt bidrag til hva man kan gjøre med dem.
Kjekt å ha noen av glassene stående fremme. Jeg var så heldig å få denne flotte kjelen med emalje lokk hos han også. Alt for fin til å stå inne i ett skap mener nå jeg da.
Denne retro saken husker jeg at vi smeltet smør i , den ble og med hjem.
Siden vi har pusset opp i stuen har noen av de gamle skattene i huset fått komme fram igjen.
Det eldste av fotoapparatene fikk jeg av min onkel da jeg var liten. Det var jo veldig gammelt i den tiden og jeg er så glad det ble tatt vare på og kan pryde hyllen på stuen.Faktisk så var det og en film i apparatet.
Lampen kjøpte jeg på marked i Danmark for noen år siden. Det er en nydelig blåfarge i glasset og han jeg kjøpte den av mente den var laget i Sverige. Ved siden av står lege/jordmor vesken som jeg fant på marked i Verdal. Dette lille søte strykehjernet har fått plassen sin på ovnen.
Da jeg var liten var det vanlig at det hang drikkeøser ved siden av vasken på kjøkkenet. Jeg husker spesielt en gammel øse som hang på kjøkkenet på gården til mine besteforeldre. I stedet for å ta ett glass, drakk de av øsen om de var tørste utenom måltidene. Sikkert for å spare oppvask. Denne kom min far med og den var vår gamle øse. Nå henger den på vårt kjøkken til pynt.
Min kjære venninne og blogger Embla etterlyste bilder av spisestuen vi nettopp har kjøpt oss og som jeg nevnte i ett tidligere innlegg. På første bildet er det montering av stolene. Det var mange skruer som skulle på plass. Da jeg etter å ha slitt meg gjennom monteringen og hadde bare å feste setet på så viste seg at halvparten av stolene var montert feil og måtte demonteres helt. Skal ikke beskrive uttrykkene som kom da!!! Men bordet å stolene ble ferdige og vi var veldig fornøyde.
Da vil jeg tilslutt ønske dere alle som titter inn på bloggen min en fortsatt god søndags kveld og en fin uke videre. På fredagen var det en eldre dame som sa til meg: Du, på søndag blir jeg en time yngre. Jeg syns den var så knakende god at jeg må dele den med dere. Så til oss alle som stilte klokken en time tilbake så ble vi en time yngre vi og..:-)

7 kommentarer:

  1. Det er fint å kunne ta vare på gamle skatter! Jeg har også maken drikkeøse hengende på kjøkkenet til pynt. Slike gamle ting knytter det seg minner til, og det er vel derfor vi liker å ha dem framme.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så mange flotte ting :) :) Vet ikke om det kommer av at jeg er "Finnmarkpia", men har også en forkjærlighet for gamle ting. Kan jo selvfølgelig ha en sammenheng med at vi ikke har noe fra før 1945 - og OM vi har noe før den tid, er det skjeldent snakk om annet en noen bøker og kanskje bilder?

    Uansett; Takk for at du deler :)

    Klem nordfra

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har helt sikkert noe å si at en er Finnmarking, for det er ikke så lett å finne gamle ting fra før krigen der ifra. Da blir det ekstra verdifullt om en finner noe. Jeg vet at det finnes en gammel Finnmarks rokk hos en gammel tante på Sørøya. Skulle gjerne ha sett den.
      Takk for fine kommentarer fra deg.
      Ha en flott uke videre. Klem

      Slett
  3. Så heldig du var som fikk tak i de glassene da! Plutselig sa mammaen min til meg tidligere i år at hun hadde flere stående på boden hun, så da ble det noen på meg også :)

    Flott ny spisestue du har fått deg også!

    Ha en flott ny uke!
    Klem fra nord!

    SvarSlett
  4. Fint å bruke Norgesglasa, dekorative og praktiske.
    Flotte emaljeting også.
    Og du, kjenner at eg vart ein time yngre ;)

    Fin kveld til deg !
    Anne-Mari

    SvarSlett
  5. For et herlig innlegg! Så mange skatter du viste fram. Det er en egen sjarm med det som er gammelt, og så artig å ta vare på de vakre tingene. Spisestua ble flott! Takk for titten. :-)

    SvarSlett
  6. Herlig med slike gamle ting. Fint å få det frem og bruke det slik du viser:)

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg