onsdag 8. august 2012

Nye grytekluter og telys lykter

Jeg gledet meg veldig til å begynne på disse gryteklutene. Og ble kjempe fornøyd med resultatet. Husker så godt at min bestemor, mor Inga, som jeg kalte henne, hadde slike hengende på kjøkkenet. Tror jeg må hekle flere.
Og så ble det ett par lykter til telys også. Glassene har inneholdt fetaost. De ble vasket og tatt vare på. Og passer jo så bra til å ha lys i. Mønsteret og garnet er det samme som i gryteklutene . Lyktene skal og få sin plass på kjøkkenet.
Her har jeg hengt opp gryteklutene. Tenkte de passet godt sammen med tallerkenhyllene som min bestefar har laget.
På søndagen var jeg og min kjære Miro i skogen for å plukke blåbær. Jeg har ikke bærplukker så det går ikke så fort akkurat. Men alt det blåbær det var. Jeg ble så ivrig og Miro han koste seg også med å smake på bærene helt til en stor grein fanget interessen hans. Plutselig hørte vi ett brøl fra ett dyr. Det kom bare nærmere og nærmere. Så da var det bare å ta med seg bærbøtten og komme seg derifra. Jeg var helt sikker på at det måtte være en hjort. For brølene var så kraftige så det måtte være ett stort dyr. Senere fikk jeg vite av min pappa, som er en gammel jeger, at det helt sikkert var en rådyr bukk som brølte. Dem kan høres ut som en bjørn på det verste, sa han. Rådyrene er i brunst nå, så han følte vel at vi var en trussel for området hans. Ja, ja, da var det no ikke så gale lel. Så snart det blir bedre vær skal vi plukke mer. Det vi fikk med oss var jo bare en smakebit. Men du verden hvor sundt og godt det er.

5 kommentarer:

  1. Koselig med slike "gamle" grytekluter;) -Og spesielt når man har lysglass som passer til;) Kjempefin hylle!

    SvarSlett
  2. Å, så herlig innlegg! De gryteklutene var jo bare så flotte. Husker jeg syntese som hadde sånne varså heldige. Kanskje jeg skal prøve meg på et par slike. Husker su brukte å snakke om mor Inga og mor Frida da du bodde her oppe. Ha en fin dag. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja disse må du lage. Utrolig hva du husker altså. Mor Inga bodde på Nordmøre og mor Frida bodde i Finnmark. Jeg var så glad i dem begge to.

      Slett
  3. Så nydelige lykter og grytekluter!

    Litt morsomt: I helga var vi på hytta, og min tante var innom. Jeg holdt på å strikke et par grytekluter i GAMMEL teknikk, og min tante begynte å snakke om akkurat disse gryteklutene hun husket fra sin barndom. I ettermiddag kom hun med en slik gryteklut som hun hadde funnet fram etter farmor - så den skal jeg forsøke å hekle :) :)

    SvarSlett
  4. Så heldig du er som har tilgang på blåbær! Her er det skralt med allslags bær i år.
    Kjempefine grytekluter! Minner meg om gamle dager. Jeg har et par røde og hvite som mor har hekla, og dem henger jeg bestandig opp til pynt på kjøkkenet i jula.

    Ha en fin kveld!

    Klem

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg