søndag 26. august 2012

I det nostalgiske hjørnetS

Så har man blitt ett år eldre, men det er jo bare når man ser på barna at man skjønner det. Hadde trivelig besøk av familien som kom med både gaver og kake. Og så ble det mimret litt, faktisk ganske mye. For jeg har vært så heldig å finne noen gamle ting som har betydd mye for meg i oppveksten. Her er ett lite utdrag av det:
Dette er dukkevognen min som jeg fikk/stjal da jeg var i 4-5 års alderen. Som liten pike flyttet vi mye. Min pappa jobbet med brubygging i NordNorge. Og mamma og jeg bodde sammen med han i store brakkeleire og som eneste barn i leiren ble jeg grundig bortskjemt. Det var mangt ett fang å sitte i for det var mange menn der som savnet barna sine. Min mamma var kokke og holdt ett våkent øye med meg. En dag var vi i Narvik. Og der sto dukkevognen inne på en butikk. Jeg fikk stjerner i øynene og gikk rett inn og hentet vognen. Heldigvis hadde mine foreldre godhet for meg og gikk inn og betalte for vogna. Nå står den til pynt og er kjekk å ha garn i..:-) Måtte jo og henge på veska mi, som jeg var så glad i. Pippi Langstrømpe var og viktig lesestoff i min barndom.
Her ser dere tøtta med den nye dukkevognen. Ser riktig så fornøyd og stolt ut.

Minnebøker. Tenk at jeg fant to av minnebøkene mine. Jeg viser fram ett minne som jeg var spesielt glad i. Det var fra frøken i andre klasse i Ballangen. Året etter flyttet vi til NordMøre og jeg savnet henne så mye,for det var ganske skummelt å begynne på ny skole og få nye lærere. Og ikke nok med det så ble savnet av klassevennene og stort og da var det godt å ta frem disse minnene som de skrev til meg. I dag har jeg funnet igjen noen av mine venner fra nord, takket være facebook.
Tennåring på 70 tallet. Hvem husker ikke disse bladene fra den tiden. Det var da livet bestod av musikk, moter og gutter. Artig å se tips på hvordan du syr bånd på slengbuksen eller hatten. Husker at jeg sydde på slike bånd på buksen min. Og hvem hadde ikke søte nattkjoler. Det var tider det. Ja,ja. Noen år er gått, men deilig å ha gode minner å se tilbake på. Litt stolt av å ha vokst opp i den tiden hvor det var spennende å sitte klistret til radioen når barnetimen gikk. Og tennåring i slutten av hippitiden.

2 kommentarer:

  1. Fantastisk innlegg her! Får skikkelig "tilbake-til-barndommen"-følelse. Mine storesøstre var tenåringer på 70-tallet, og jeg husker den moten :) :)

    Så bra oppbevaring for garn!!

    SvarSlett
  2. Så morsomt å se kjent stoff fra 70-tallet! Det var tider det;) Når jeg mimrer, sier datter mi at det høres ut som mye var kjekkere da;)

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg