tirsdag 12. juni 2012

Veske og hekle oppskrift

Har kjøpt meg garn/stoff (vet nesten ikke hva jeg skal kalle det) for å hekle meg en veske. Det er strimler av stoff og man bruker heklekrok nr 10-12. Blir ganske sliten i fingrene, men man hekler en veske på ett par dager så da er det greit. Bunten er på 120 meter, ligner noe på stoffet som er i laken, elastisk bomull. Dette med mønster og reimer fant jeg på en butikk i Åfjord i Trønderlag og da bare måtte jeg ha det. Kjøpte dobbelt opp for sikkerhetsskyld..:-) Her er det ferdige resultatet. Jeg syns den ble kjempesøt. En skikkelig sommerveske. Heklet noen små blomster som pynt, men en kan jo og bruke silkeblomster å sy på. Jeg har ikke sydd for til vesken, men det kan kanskje vær litt lurt. Her kommer oppskriften: Nål nr 10-12 avhengig av tykkelsen på garnet. Begynn med 33 luftmasker. Snu og begynn med fastmaske i andre maske fra nålen. Hekle 32 fastmasker ut omg. Hekle fastmaske i neste rad, men i bakerste ledd av masken. snu med 1 luftmaske. Hekle fastmaske i bakerste ledd av masken omg ut. Slik hekles det fram og tilbake med å snu med 1 luftmaske og fastmaske i bakerste ledd av masken til ca 32 cm lengde. Brett vesken dobbel og hekle sammen hver side med fastmasker. Hekle opp 30 fastmasker i åpningen på toppen. Hekle fastmasker gjennom begge ledd ca. 3 omg. Fest alle tråder og sy på håndtak. Lykke til om du har lyst til hive deg på hekling av vesken. Garnet er resirkulert av overskuddstoffer.

1 kommentar:

  1. For ei kjempefin sommerveske! Flott med heklablomster på! Dette kunne det vært artig å prøve. Takk for at du deler oppskrifta!

    Ha en fin tirsdagskveld!

    SvarSlett

Setter stor pris på dine kommentarer til mine innlegg